reparatie - en onderdelenservice
reparatie - en onderdelenservice
U heeft uw oude Philips of Aristona (of een ander Philips submerk) van zolder gehaald en hij doet niets meer?
U heeft een bandrecorder van Philips gekocht maar hij doet het niet?
De kans is groot dat de snaren zijn opgelost.
Als u de bovenplaat van uw recorder los schroeft ziet u meestal al meteen wat er aan de hand is.
De aandrijfsnaren en eventuele wieltjes en remrubbers zijn tot een zwarte smurrie vergaan.
Met wat vlijt en technische kennis kunt u zelf deze drab verwijderen en een set nieuwe snaren bestellen.
Die snaren kunt u via deze site bestellen.
Kijk maar eens in het snarenoverzicht of uw recorder er tussen staat.
Vermeld bij de bestelling van een snarenset wel altijd het typenr. van uw recorder.
Wilt u dit door mij laten doen?
Kan ook.
Stuur in beide gevallen eens een mailtje naar bandrecorder.be@hotmail.nl en geef het typenr. van uw bandrecorder op.
Heeft u een ander onderdeel nodig?
Stuur ook dan gerust een mailtje.
Ik heb veel onderdelen van Philips bandrecorders.
Heeft u problemen met uw bandrecorder?
U wilt uw banden overzetten op CD?
U wilt eens een algehele check-up voor uw recorder?
Stuur eens een mailtje naar bandrecorder.be@hotmail.nl
Even een paar voorbeelden:
De loopwerken van de EL 3552,3553,3554,3558,3572,3573,3574,3578,N4307, en de N4308
zijn bijna hetzelfde.
Als je die anno NU open haalt zie je waarschijnlijk “ gesmolten” snaren
Dit komt omdat in de loop der jaren de vloeistof die de snaar “ hard” houdt is opgegaan in de lucht om ons heen.Wat overblijft is een zachte drop, die enorm kleeft.
Die snarendrab kan je verwijderen met een platte schroevendraaier, en de resten wegpoetsen met een oude doek en spiritus.
Het loopwerk moet er dan ongeveer zo uit zien:
Op de foto ziet u een gedemonteerde Philips N 4308.
De drab van de snaren is er reeds uitgehaald.
Tussen de spoelschotels op de foto zitten ook rubbertjes die vergaan zijn.
Deze spoelschotels kunnen verwijderd worden middels een borgveertje aan de onderkant van de recorder.
Deze spoelschotels ook helemaal schoonmaken met een oude doek en spiritus.
Indien je bij mij een nieuwe snarenset besteld worden er ook 8 frictierubbers bij geleverd.
Kijk! Zo hoort dat er uit te zien!!!!!
In het geval van nieuwe snaren en rubbers word door mij uitsluitend gebruik gemaakt van NIEUWE producten.
Nog een reparatie:
De loopwerken van de EL 3555/3556/3575/3576 en de N 4404/4407/4408/4500
en uiteraard alle submerkvarianten zijn bijna allemaal hetzelfde.
Hier wat foto's van wat er gebeurt met een recorder als deze op de werktafel komt.
Zo zijn de meeste Philips recorders als je ze koopt of terug vind op zolder na jaren.
Alle rubberdelen zijn vergaan tot drab.
Ook diverse delen in de recorder zelf zijn besmeurd.
Het gehele loopwerk zit onder de oude snarendrab.
Ook aan de onderzijde allemaal vergaan
Dus alle besmeurde delen demonteren en.......
Schoonmaken!!!!!!!
En de recorder zelf ook ontdoen van alle rubberresten.
Daarna wordt de recorder door mij ontdaan van oud vet en voorzien van nieuw vet.
Ook het vergane snelspoelwieltje moet er uit
Daarna maak ik er nieuw rubber omheen.
Na het schoonmaken kunnen alle delen helemaal worden schoongemaakt en worden er nieuwe snaren gemonteerd.
Aan de voorzijde wordt ook een nieuwe snaar gemonteerd en het nieuwe snelspoelwieltje komt weer op zijn plek.
De recorder wordt ingeschakeld en alles draait weer.
Nu de EL 3546, de EL 3551 en de EL 3547, deze recorder hebben ook hetzelfde loopwerk.
De recorder bij binnenkomst:
De recorder gaat uit elkaar en de schoonmaak kan beginnen:
Het spoelwiel word voorzien van nieuw rubber:
Dan terugplaatsen en 2 nieuwe snaren monteren:
De recorder draait weer:
Hoog tijd om de kast af te soppen:
Dan kan de recorder weer terug en het eindresultaat mag er zijn:
LET OP!!!!!!!
Wegens een erg nare ervaring in Maart 2011 moet ik het volgende even toevoegen:
Ik repareer erg graag bandrecorders echter het blijft altijd apparatuur van 40 jaar oud.
Het allerliefst repareer ik een bandrecorder van iemand die de recorder zelf even komt brengen.
Een persoonlijk kontakt is het fijnste, we weten dan allebei met wie we van doen hebben.
Mocht het niet lukken de recorder te brengen mag opsturen natuurlijk ook.
Mocht een reparatie achteraf niet goed genoeg bevallen komen we er altijd samen uit echter het vervoer regel je altijd zelf.
Dit schrijf ik omdat ik onlangs te maken heb gehad met iemand die z'n recorder naar mij heeft opgestuurd
en na reparatie weer liet ophalen om vervolgens te mailen dat hij niet tevreden was en alles wat hij wou is z'n geld terug of ik moest de recorders maar weer naar mij laten vervoeren op mijn eigen kosten.
Mocht een reparatie niet bevallen kijk ik altijd wat ik kan doen en altijd komen we daar samen uit echter het vervoer is voor een ieder zelf.
Als iemand zelf na mijn reparatie weer aan de recorders heeft gewerkt neem ik geen verantwoording meer van het door mij gerepareerde.
Het is jammer maar nogmaals, er zijn altijd weer mensen die naderhand denken dat ze eerst hun spullen kunnen laten repareren om dan vervolgens hun geld terug te eisen.
Dit is NIET mogelijk.
Service naderhand is ALTIJD mogelijk en meestal gratis.
Hiermee is niet gezegd dat iemand voor een reparatie zijn of haar bandrecorder niet mag opsturen, echter de kosten daarvoor, ook als de reparatie niet bevalt zijn altijd voor diegene zelf.
Mocht ik konstateren dat het door mij gerepareerde inderdaad niet naar behoren functioneert herstel ik dit uiteraard gratis.
Frits Bolsenbroek 5 maart 2011